Tunnelibluffia


                                                                                                                                  

                                                                                                          31.10.2016

Rantatunneli on suunniteltu avattavaksi 15.11.2017. En olisi torvia suuresti töräyttämässä, koska liikennejärjestelyt idästä tai niiden puute ovat aivan käsittämättömät. Keskussairaalan suunnasta tulevilla tulee olemaan vaikeuksia päästä keskustaan. Jos idästä tuleva autoilija haluaa jatkossa tulla Kekkosentietä keskustaan, hänen on käännyttävä Kekkosentien Nesteen kohdalla liittymästä oikealle Parantolankadulle, josta pääsee edelleen Rauhaniementielle. Rauhaniementieltä pääsee keskustaan esimerkiksi Lapintietä pitkin Satakunnankadulle.

Jokainen ymmärtää, mitä tästä puikkoilusta seuraa. Tätä reittiä käyttää päivittäin tuhansia autoilijoita. Mikäli liittymää Naistenlahteen ei rakennetta, on erityisesti Satakunnansillan tukkeutuminen todennäköistä. Sillan molemmissa päissä on lyhyet kaistat kääntyville. Kun näissä ajoneuvojen määrä ylittää 5 kpl, on koko silta tukossa. Tätä tapahtuu jo tänä päivänä ja vielä enemmän, jos keskustaan tuleva liikenne ohjataan Hämeenpuiston sijasta Lapintielle ja edelleen Satakunnankadun kautta Hämeenpuistoon. Satakunnan sillan tukkeutuminen estää kokonaan hälytysajoneuvojen läpiajon tällaisessa ruuhkatilanteessa. Erkkilän ja Lapintien sillat kuormittuvat ja ahtautuvat. Tilanne muuttuu täysin hallitsemattomaksi aamun ja illan ruuhkissa.

Helpotusta luvataan vasta vuonna 2017, jolloin Naistenlahteen tulee tunnelin suuaukon pohjoispuolelle kiertoliittymä. Idästä Kekkosentietä tulevat autoilijat pääsevät vuoden päästä tätä liittymää pitkin Ratapihankadulle ja keskustaan. Autoilijat eivät odota syksyyn -17, vaan tilanne tulee pakosta ratkaistavaksi jo ennen tätä ajankohtaa. Paine pakollisiin liikennejärjestelyihin takaa kaupungin rahapussin aukeamisen. Tilanne ei voi olla sattumaa. Jotta tunnelin kustannukset saadaan pidettyä luvatussa, jätetään tällainen pullonkaula ja rahareikä tulevaisuuden ratkaistavaksi. Ratkaisu on helppo, koska tiedetään ensimmäisten ruuhkien ja julkisuuden hoitavan asian. Valtuusto päättää myöntää kiltisti 10–15 miljoonaa euroa liikenneympyrän rakentamiseen Naistenlahteen.

Etukäteen on mietitty myös Näsinkallion eritasoliittymän rakentamista. Tunnelin tekijät ovat olleet jo niin varmoja sen toteutumisesta, että tulevan rampin lähdöt ja yksi silta on jo rakennettu maan alle. Ainoa ikävä puoli asiassa on, että mitään päätöksiä asiasta ei ole tehty. On varmaan ajateltu, että kyllä aika hoitaa ja kiroilevat yksityisautoilijat hyökkäävät poliitikkojen kimppuun. Vähintään 20 – 30 miljoonaa täytyisi taas löytää kaupungin kituvan kassan pohjalta. Saattepa nähdä, että rahan puute ei haittaa, kun meillä on valtuuston päätökset ja eritasoliittymä valmiina. Tämä on osa tunnelibluffia ja häikäilemätöntä rahastusta.

Kekkosentie Naistenlahdesta Mustaanlahteen muuttuu YIT:n rakennustyömaaksi muutamaksi vuodeksi. Rakentamisen jälkeenkään siitä ei ole tarkoitus tehdä sujuvaa reittiä idästä länteen päin. Tähän asiaan linkittyy vielä vanhan tavara-aseman siirto. Jos siitä valitetaan niin kuin tapana on, Ratapihan kadun valmistuminen viivästyy. Oikeastaan suma saadaan purettua vain Näsinkallion eritasoliittymän avulla siedettävässä ajassa, koska kiertoliittymän rakentamisen aikataulu Naistenlahdessa on epävarma.

Ratikkapäätöksen jälkeen alkaa kaupungin infran repiminen. Koko kaupunkikeskusta ja reitit Hervantaan sekä Keskussairaalaan muuttuvat isoksi katurakennustyömaaksi. Nämä osaltaan lisäävät keskustan ruuhkia lisää. Yhdessä itäreitin ongelmien kanssa tulossa on kaaos.

Tasan eivät käy onnen lahjat. Ruuhkista kärsineet lännestä kulkeneet autoilijat pääsevät tunnelin avaamisesta huolimatta helposti Paasikivenkadulta Sepänkadun kautta tai Mustanlahden liittymästä keskustaan. Idästä tulevan liikenteen ongelmat on pakko ratkaista. Pulma hoidetaan veronmaksajien kärsivällisyyttä koetellen ja heidän kukkaron nyörejä lisää avaamalla.

Esa Kanerva