"Liikenteessä on monta vaaraa eessä"



                                                                                                                                            31.1.2020

En haluaisi olla pääministeri Marinin housuissa tai hameessa. Hallituksella näyttää olevan sisäisiä ristiriitoja ja ulkoisia uhkia riittämiin. Ministereillä on kovin eri käsitykset työttömyysturvan uudistamisesta tai perhevapaauudistuksesta. Ja monesta muustakin asiasta alkaen Al-Holista energiakysymyksiin. Ulkoisia karikoita on kasapäin. Ajankohtaisin lienee Suomen työmarkkinatilanne, joka ei näytä olevan kenenkään hallinnassa. Valtakunnan sovittelijan työ ei vakuuta. Työmarkkinajärjestöistä ei ollut apua työllisyyden parantamisessa, ehdotuksia tilanteen kohentamiseksi ei tullut. Talouspolitiikan arviointineuvosto haukkuu lepsua talouspolitiikkaa. Sen mielestä rahaa poltetaan etupainotteisesti ennen kuin sitä on tienattu. Syksyllä on hallituksen elontaipaleen suuri kysymys. Silloin pitäisi saada maaliin kestävän kehityksen verouudistus. Suomeksi tämä tarkoittaa, kuinka paljon bensan tai dieselin hintaa nostetaan ilmastokysymyksen vedoten. Jos kuluttajat huomaavat korotukset hiuksia nostattaviksi ja epäoikeudenmukaisiksi, perussuomalaisten kannatus ponnahtaa 30 prosenttiin.

Ensiksikin Suomen työmarkkinatilanne ei ratkea nykyisen sovittelijan johdolla. Sovittelijan pitää näyttäytyä sovittelijantoimiston kinginä eikä anteeksipyytävänä hiirulaisena. Reinin kaltaista kovanaamaa jää ikävä. Ellei sopua alkanut syntyä, hän jätti riitapukarit keskenään odottamaan ja lähti itse kaljalle viereiseen huoneeseen. Kun porukka oli kypsytelty aamuyön tunteihin asti, hän alkoi painaa päälle ja ehdotuksia sateli. Tuli myös tuloksia ja nopeasti. Jorma on haudassa ja nyt eletään tätä hetkeä. Sähkömiehet, puunjalostusteollisuus ja Pron toimihenkilöt lakkoilevat muiden muassa.

Edessä on vielä kunta-alan neuvottelut. Joka pöydällä on Kikyn 24 tuntia. Onko meillä varaa tuhlata moisen asian takia miljardeja? Näköjään on, koska se molemmille osapuolille periaatekysymys. Valtakunnan sovittelija on riippumaton toimielin neuvotteluparttien kummastakaan osapuolesta. Nyt myötäillään työnantajien näkemystä. Kaikki työmarkkinaongelmat ovat aina ratkaistavissa rahalla. Nyt esityksiä pöytään ja pikkuisen luovuutta kehiin!

Kunta-alan liittojen neuvottelijat odottavat hallitukselta rahaa mm. tasa-arvokysyksen nimissä. Ei tule Tehylle palkkaohjelmaa seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi. Jotakin poliitikotkin ovat oppineet. Työmarkkinaneuvotteluihin ei kannata sorkkia, siitä ei hyvää seuraa. Tuo sairaanhoitajien vaatimus lieneekin suunniteltu ammattijärjestön sisäisiin tarkoituksiin. Neuvottelujen jälkeen on helpompi sanoa, että kyllä me yritettiin, mutta nyt ei hallitus lähtenyt talkoisiin. Ei vaikka se on demarivetoinen. Hallitukselle työmarkkinoiden rauhoittuminen olisi pikku pakko, tätä sekasortoa nyt vähiten kaivataan. Tilanne on vaikea, monen ammattijärjestön puheenjohtajan paikka on katkolla ja omien luokse ei ole menemistä, ellei kiky-tunnit poistu työehtosopimuksesta. Työnantajat saattavat petata paperitehtaitten lakkautuksia tai siirtoja muihin maihin hakemalla perusteet ja syylliset etukäteen lakkoilevista työmiehistä ja liitoista. Tilanne on nyt vähän saman kaltainen kuin shakin pelaajalla, kun uhataan Matilla. Kyllä hallituskin voisi olla aktiivinen yleisellä tasolla ja ottaa jonkin roolin suman purkamisessa.

Jätän suosiolla perhevapaa-, sote-uudistuksen ja talouden haasteet seuraavaan kertaan. Keskityn energiaverouudistukseen. Nykyisilläkin päätöksillä polttoaine kallistuu elokuussa. Tarkoitus on kerätä liikenteeltä n. 250 miljoonaa euroa. Mitä sitten tämän jälkeen. Taustalla kummittelee hallituksen tavoite hiilineutraliudesta vuonna 2035. Jotakin on tehtävä ko. tavoitteen saavuttamiseksi, mutta suuri kysymys on miten ja milloin? Syksyllä on liikenteen ja verotuksen ongelmat ratkaistava myös persumersun kuljettajien kannalta oikeudenmukaisesti, avainkysymys on polttoaineen hinta, muut autoverot sekä mahdolliset rajoitukset autojen käytölle mukaan lukien tietullit.

Ei ole olemassa helppoja ratkaisuja ja siinä hallituksen sisäinen yksimielisyys koetellaan. Kepu haluaa suojella maanviljelijöitten traktoreita ja kuorma-autoyrittäjiä, pienet kuljetusyritykset ovat myös demareitten suojeluksessa. Vasemmistoliitto tietää, että kaikki auto- ja energiaverot ovat pienituloisilta pois. Vihreille on kynnyskysymys yksityisautoilun tappaminen. Demarit joutuvat sovittelemaan. Se on kuitenkin varmaa, että jos dieseliin lyödään 30 senttiä lisää suolaa entisten lisäksi, kansa nousee kapinaan ja äänestää persut valtaan. Ei siinä rytäkässä auta työmatkojen verovähennysoikeuksien lisääminen eikä muutkaan helpotukset valituille kohteille.

Hallitukselle voisi laulaa varoitukseksi lasten liikennelaulun. ”Muista aina liikenteessä, monta vaaraa ompi eessä”.

Esa Kanerva