Tyhjyyden markkinat yrittävät vallata aivomme


                                                                                                                                  

                                                                                                                     30.12.2017

Julkisuus, radio ja lehdistö ovat pitäneet 1920-luvulta lähtien huolen siitä, että ihmisiä manipuloidaan ja mielipiteitä muokataan viestinnällä halutunlaiseksi. Media, niinkuin tänään sanotaan, on valinnut presidenttejä, käynyt sotaa ja lopettanut sotia. Kaikenlaisia virastoja ja byroita on perustettu vahtimaan ja suitsimaan sen valtaa. Huonosti on käynyt. Median valta on vain kasvanut ja yhtäkään päämiestä ei enää valita ilman sen osallistumista valintaan.

Neljännen valtiomahdin valta on tosiasia, mutta enemmän minua huolestuttaa nykyinen kansan kuohitseminen viestinnän laadulla. Ihmiset voidaan rauhoittaa välipitämättömiksi ja kesyiksi eikä heistä ole markkinavoimien tai valtaeliitin kurinpitäjiksi. Nykyviestinnässä vallitsevat myös tyhjyyden markkinat. Vallan käytön kannalta vähämerkitykselliset kansanedustajan kännissä törttyilyt päätyvät otsikoihin. Toisaalta esimerkiksi ryösteleville markkinavoimille annetaan työrauha. Kansan aivot täytetään viidakon neitosilla ja napakympeillä. Merkittävien yhteiskunnallisten vääryyksien julkituloa ei hallituksen tarvitse edes pelätä. Veroja saa kiertää ja tasa-arvoa polkea.

Arkhimedeen laki pätee aivoissammekin.Tietty määrä viestinnällistä roskaa täyttää saman määrän asiaa aivoissamme. Faktojen tiedostamiselle ei jää tilaa. Vasta muutama vuosi sitten on tajuttu, että tulevia sotia ei käydä sotavoimilla, vaan biteillä. Kenellä on pääsy kansalaisten aivojen hallintaan, se voittaa taistelun. Ihmisillä on tänään vapaa-aikaa runsaasti koneiden ansiosta ja jatkossa vielä enemmän teknologian kehittyessä. Henkinen ja taloudellinen toimintakin tapahtuu valtaosin viestimien välityksellä Minikompuutteri, kännykkä, on olennainen osa ihmistä ja hänen laajentunutta elinpiiriä.

Aivojen tyhjää muistitilaa voidaan käyttää hyödylliseen informaatioon tai tyhjänpäiväiseen aivotäytteeseen. On iso yhteiskunnallinenkin kysymys, miten aivojamme ladataan.

Kaupalliset radiokanavat on hyvä esimerkki siitä, että laajalla roskaviihteen tarjonnalla voidaan vallata ihmisten mielet, markkinaosuuksia ja tuottoa. Tarjottu ohjelma tehdään helposti vastaanotettavaksi viihteeksi eikä suuria maailman murheita tarvitse miettiä. Interaktiivinen kuulijoitten kosiskeleminen ja joutavanpäiväinen jutustelu riittää sisällöksi.

Myös television useat kanavat luovat keinotekoista muovitodellisuutta. Sellaista maailmaa, jossa niin sanottujen tavallisten ihmisten kuvitellaan elävän. Harvoin on tavallisella ihmisellä tähän valhetodellisuuteen taloudellisiakaan mahdollisuuksia. Ihminen korjaa asian haaveilla ja mielikuvituksen voimalla. 

Roskaviihteen lomassa tarjoiltu mainosfilmien ilosanoma täyttää aivojemme tyhjää kapasiteettia, jolle olisi muutakin käyttöä.                                                                

Laatulehdistölle ja informatiiviselle ohjelmatuotannolle on edelleen tarvetta ja tilausta!

Esa Kanerva

Kaupunginvaltuutettu (sd)