Meitä mänttejä vedätetään

                                                                                                                                             29.9.2021

Kaikkia meitä jymäytetään monenlaisissa asioissa. Älykäskään ihminen ei ole immuuni huijauksille. Jokaista ihmistä voidaan johdatella ja manipuloida. Kukaan ei ole vaikuttamisen ulkopuolella. En tietysti halua tulla nenästä vedetyksi. Voiko tältä ilmiöltä suojautua jollakin tapaa. Ihmisten välinen vuorovaikutus pelaa luottamuksen varassa. Ja tätä käytetään siekailematta hyväksi. Autokauppias on yleensä mitä miellyttävin tuttavuus, suorastaan lipevä ja hurmaava. Ellei ole kysymys renkaanpotkijasta, jonka kokenut myyjä haistaa kilometrin päähän. Uuteen puolueyhdistykseen mennessäsi ensimmäistä kertaa, saat vastaanotoksi tavallisimmin kiinnostuksen kylvyn. Sinusta ollaan innostuneita, sinusta halutaan tietää ja ajatuksiasi arvostetaan. Olet myyty ja todennäköisesti harkitun ja suunnitellun kohtaamisen ”uhri”.

Stockmann lähettelee mainoksia ”Hulluista päivistä”. Todennäköisesti tarkkaan suunnitellun markkinoinnin avulla sinulle halutaan myydä tuotteita ja herättää ostotarpeita. Ihminen ajattelee Stockan tarjouksia ainutkertaisina mahdollisuuksina ostaa, koska nyt saadaan jotakin ainutkertaista halvalla. Todellisuudessa yhtiö tavoittelee ja juonittelee asiakkaitten joukkohysterian ja massatapahtuman avulla myynnin kasvua. Tavaratalo on muutamien täkyjen avulla saatava täyteen ja ylenpalttisten esillepanojen avulla saada aikaan kilpailu asiakkaitten kesken ns. halvoista tuotteista ja hinnoista. Aikaa on vain muutama päivä, tavaraa riittää vain nopeimmille. Eihän tämä rikollista ole. Tämä perustuu tarkasti kuluttajien sielunelän ja käyttäytymisen tuntemiseen. Toki huijaritkin käyttävät kaupallisesta viestinnästä tuttuja keinoja, uskomattomien tarjouksien hyväksymiseen ei anneta liikaa aikaa pohtia ja tuote, palkinnot, lahjakortit ja edut loppuvat aina kesken.

Ihan oma lukunsa ovat yleistyneet sähköposti ym. huijaukset. Huijarit luottavat yleensä vahvaan ja tunnettuun tuotemerkkiin. Kuluttajien luottamusta käytetään hyväksi piiloutumalla esimerkiksi jonkun pankin tai Postin logon taakse. Kyllä jokaisen tulisi tunnistaa, että tarjoukset tai melkein ilmaiset tuotteet ovat mahdottomia ja liian hyviä ollakseen totta. Joka linkkiä ei kannata avata ja joka kilpailuun ei kannata osallistua.

Arkielämässä ja varsinkin politiikassa on yleistä kertoa salaisuuksia, ja vain sinulle. Tällä junttaaja pyrkii avaamaan yhteyden, herättämään luottamuksen ja solidaarisuuden tunteen. Kertoja tulee yleensä vastavuoroisesti paljastaneeksi jotakin, mitä ei olisi muuten tehnyt. Tällaista vuorovaikutuksen vastavuoroisuutta käytetään paljon haluttaessa henkilökohtaisesti vaikuttaa kuulijaan ja vietäessä omia tavoitteita eteenpäin.

Hyväntekeväisyyden nimissä meitä vedätetään monesti. Tarjottava ja myytävä kohde on aina paperoitu lahjapaperiin. Annan muutamia esimerkkejä. Kansainväliset avustusjärjestöt ovat raskaita organisaatioita, joiden kulut ovat mittavat. Lahjoitettavista varoista saattaa mennä huomattava osa virkakunnan elättämiseen nälkäisten avustuskohteitten sijasta. Syöpäsairaiden lasten avulla markkinoidaan hellyttävästi rahaa syöpätutkimukseen, jotta yhdenkään lapsen ei tarvitsisi kuolla syöpään. Todellisuudessa rahoja jaetaan mm. apurahoina lääkäreiden väitöskirjakuluja varten. Varakkailla lääkäreillä ei ole näköjään varaa itse kustantaa väitöskirjojensa käännöksiä tai painatuksia, vai onko? Valtion ei tulisi koskaan laskea mitään hyväntekeväisyyden varaan. Sanotaan, että ”söpöt saavat aina rahaa”, hyväntekijät valitsevat aina itse kohteensa. Menettelynä se ei ole reilua ja oikeudenmukaista.

Uskonto on oma lukunsa. Papit myyvät tuotetta, jota kukaan ei ole koskaan nähnyt tai oikeaksi todistanut. Se on uskon asia ja jokaisen henkilökohtainen päätös. Sietäisi kuitenkin olla jonkin verran epäileväinen. Niin paljon vääryyksiä ja väärinkäytöksiä on uskonnon varjolla tehty ja tehdään yhä. Tämä on herkkä aihealue enkä sitä tämän tarkemmin halua repostella.

Ihan arkinen juttu on lottopeli. Siinä toimii jälleen kerran suurien lukujen harha. Voittokerroin ei suurene, vaikka jaossa olisi miten monta kymmentä miljoonaa tahansa. Joka kerta jättipottikierroksilla myynti vähintäänkin tuplaantuu. Käsittämätöntä!

Ihmisen elämäntilanteet vaihtelevat. Kaikenlaiset kriisit ja poikkeustilanteet elämässä altistavat manipulointiin. Kuoleman lähestyessä herätysliikkeen saarnaaja on löytänyt sinut ja todennäköisesti olet helppo kohde. Opiskelijaa vietellään uudessa opiskelukaupungissaan monin houkutuksin. Löytyy uusia harrastuksia ja valmentajia joka lähtöön. Pahimmillaan sinut houkutellaan seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Tai maolaisen sissiliikkeen kyseenalaistamattomaksi kannattajaksi. Uusilla tuttavuuksilla on erilaiset vaatteet ja aatteet, ne kiehtovat.

Vastuullisuus on muotia. Sähköyhtiö mainostaa itseään kaiken toimintansa lähtökohdan olevan vastuullinen sähkön tuotanto. Ostamalla meiltä energiasi olet mukana luomassa hiilineutraalia maailmaa. Uskallan väittää yhtiön sanomaa lievästi propagandistiseksi, vähintäänkin puolitotuudeksi. Sähköntuotantoyhtiön ainoa tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. Taloudelliset arvot ovat toiminnan ainoa lähtökohta, niin osakeyhtiössä pitääkin olla, toissijaista on vihreät arvot, ainakin ne ovat alisteiset taloudelliselle tuottavuudelle.

Pistää oikein vihaksi nämä koronahuijaukset ja manipulointi. Vastustetaan rokotuksia, sairastuttuaan ollaan kuitenkin valmiita ottamaan vastaan yhteiskunnan tarjoaman kalliin hoidon. Kaikki ihmiset on tietenkin hoidettava, ilman syytä rokottamattomat maksukykyiset maksakoot itse hoitonsa. Paitsi että he altistavat muut ihmiset koronaan, on äärimmäisen vastenmielistä kuluttaa verovaroja turhaan ja maksattaa omat kulunsa toisilla veronmaksajilla. Sanoisin, että he ovat todellisia yhteiskunnan vapaamatkustajia ja siipeilijöitä.

Huijauksia tapahtuu joka päivä. Maailmasta ei tulisi kuitenkaan mitään ilman jonkinasteista luottamusta kanssaihmisiin. Ihminen on laumaeläin. Luottaminen ei siis ole typeryyttä. Terve epäluulo on viisautta. Ja pitää muistaa, että maailma on brutaali ja kova, bisnes on bisnestä!

Esa Kanerva