Toteutus voi alkaa




                                                                                                                                                                                                                                                                          
                                                                                                                                    24.5.2017

Lauri Lylyn pormestariohjelmalla on hyvät mahdollisuudet onnistua. Aamulehti kyselee tietenkin pääkirjoituksessaan kaiken hyvän hintalappua. Mielestäni ohjelman ideana on pistää kaupunkikoneeseen ”ryyppyä” päälle, jotta organisaatio toimisi kovemmilla kierroksilla. Muutamat menneet vuodet ovat todistaneet huonoista suhdanteista huolimatta sen, että jarruttaminen ja alituinen säästäminen, lukuun ottamatta isoja investointeja, eivät ole tuoneet tasapainoa talouteen. Olisikohan nyt aika valita palvelujenkin osalta toisenlainen strategia? Tehdään työllistäviä ja tuottavia palveluinvestointeja.

Joukkoliikenne pitää saada kuntoon ja suosituksi. Se voi aluksi maksaa, kun vuorovälejä tihennetään ja reittejä uusitaan. Ihmiset pitää opettaa joukkoliikenteen käyttäjiksi. Kun kuntalainen huomaa, että bussi tulee lyhyessä ajassa ja varmasti, vie sujuvasti keskustaan ja pysäköintiongelmia ei ole, matkustajamäärät kasvavat. Ja samalla lipputulot kasvavat. Ohjelmassa luvatulla dynaamisella hinnoittelulla halutaan täyttää autot kaikkina vuorokauden aikoina. Kun on hiljaisempaa, maksetaan vähemmän. Asteittain siirrytään bussikantaan, joka käyttää polttoaineenaan yhdyskuntajätteestä tehtyä metaania. Se on halpa liikennepolttoaine ja taatusti ympäristöystävällinen.

Koulutukseen on kunnan panostettava valtion leikkauksista huolimatta. Jokainen hukattu nuori maksaa monin verroin enemmän kuin Aamulehden huoli peruskoulun päättäneen nuoren opiskelupaikan hintalapusta. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on naisten ja lasten tasa-arvokysymys. Talous on nousussa ja työpaikkoja syntyy. Päivähoito-oikeus edistää naisten työmarkkina-asemaa. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on valtuuston käsissä ja naisten työllistyessä verojen keräämisenkin näkökulmasta kannattavaa.

Etelä-puistosta saatiin ison poliittisen väännön kautta kelvollinen ratkaisu. Ruutukaava-alue rakennetaan ja Klingendahlista etelän ranta-alueelle ulottuvalle maalle tehdään uusi, erillinen suunnitelma. Päätös on kallis, mutta yleensä hyvästä kannattaa maksaa.

Aamulehden irvailu nuorten kesätöistä tai ensimmäisestä nuoren työpaikasta on aika julmaa. Käärimällä hihat ja tarttumalla toimeen saadaan jo paljon aikaan. Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty, sanotaan. Kaupungin ja yritysten tahtotilasta on kysymys. Jos yhdessä päätetään, että tämä asia hoidetaan, se hoidetaan.

Vasemmistoliitto pelkää aivan turhaan palvelulupausten ja menokurin ristiriitaa. Menokuria on jatkettava kaikesta huolimatta ja jos syntyy liikkumavaraa, se kohdennuttakoon työllisyyttä lisääviin investointeihin, myös palveluinvestointeihin. Kaupungilla on monia käyttämättömiä valttikortteja, jotka on saatava rahantekoon ja kaupungin tulopohjan vahvistamiseen. Tampere kiinnostaa turistia ja Teisko vetää matkailijoita. Edellytykset ovat olemassa, tarvitaan asioitten liikkeelle laittajia. 

Hervannan kampus on täynnä nörttejä, joiden päissä syntyy älykkäitä ratkaisuja ja sovelluksia. Kaupunkikonettakin voidaan trimmata älyratkaisuilla tuottamaan enemmän ja halvemmalla, olemassa olevalla henkilöstöresurssilla. Tampereen Uusi Yliopisto muotoutuu vahvaksi koulutukselliseksi edelläkävijäksi maailmanlaajuisesti. Sen kylkeen olisi saatava tutkimusta ja kokeiluyrityksiä. Ammatilliset oppilaitokset voisivat tehdä ajatuksesta totta vaikka 3d-tulosteilla.

Toivon kaikkea hyvää pormestariohjelmalle!

Hyvää Helatorstaita, terveisin Esa Kanerva