Soittamisen iloa

                                                                                                                            

                                                                                                 


                                                                                                        11.11.2025

Soittelen hanuria Ahjolan harmonikkaorkesterissa. Sinne pääsemineni oli pudasta sattumaa ja onnea. Kurssi tai orkesteri oli äkillisen poisjäännin seurauksena jäämässä vajaaksi ja minua haluttiin tietysti täyttämään tyhjä paikka. Soitonopettajani suositteli ja kysyi mukaan ensimmäiseksi. Osa soittajista on soitellut keskenään kymmenet vuodet eri kokoonpanoissa. Nykyisellä porukalla olemme harjoitelleet kolmisen vuotta. Aluksi oli vaikeaa, pikkuhiljaa yhteen soittamiseen tottui ja mukaan pääsi. Orkesterisoittaminen ei ole millin tarkkaa työtä, se on millisekuntien tarkkaa työskentelyä. Aloitukset, tauot, soolot ja lopetuksen on mentävä tarkalleen yhteen, muuten seuraa äänten kakofonia.

Yhtyeessämme soittaa 9 henkeä. Meillä on laulusolisti, viulu, basso, rummut ja viisi harmonikkaa. Kaikki ovat vuosikymmeniä soittaneita pelimanneja ja soittaminen sujuu teknisesti hyvin. Yhtyesoittamisessa on tärkeintä tietenkin ehjä kokonaisuus. Tietysti hyvä sovitus ja kappaleen johtaminen. Johtajana ja sovittajana toimii ammattilainen, harmonikkataiteilija Tapani Luojus. Eri soittimilla on eri stemmat eli oma melodinen linja ja nuotti. Siitä syntyy moniääninen musiikki, jonka sovittaja luo.

Nyt harjoittelemme Ahjolan kansalaisopiston 90-vuotisjuhlakonserttiin lauantaina 22.11. Se pidetään Tampereen konservatorion Pyynikki-salissa. Konsertin nimi on ”Kaikuja matkan varrelta”. Yleisölle lienee kutsuvieraiden lisäksi mahdollisuus tulla seuraamaan esityksiä.

Valitsimme ohjelmistostamme esitettäväksi kaksi kappaletta. Ensimmäinen on Erik Lindströmin säveltämä ”Ranskalaiset korot”. Sävellys on viisikymmentäluvun lopulta. Kappale on tunnettu tiiviistä, jazz-vaikutteisesta tunnelmastaan.

Toisena esityksenämme meillä on Mariano Moresin 1943 säveltämä argentiinalainen tango ”Uno”. Uno on erittäin dramaattinen ja tunteellinen tango, joka on yksi Argentiinan kulta-ajan mestariteoksista.

Olemme harjoitelleet kappaleita toista vuotta. Soittamisessa on tärkeintä toistot ja sitten toistot. Joitakin kohtia hiotaan kymmeniä, ellei satoja kertoja. Nuotit toimivat tietenkin muistin tukena. ”Kapellimestarin” panos on ratkaiseva. Tunnelma, fraseeraukset, voimakkuudet, painotukset ja oikea-aikaisuus on hänen vastuullaan ja tietenkin kokonaisuus.

Kaikilla on ensiluokkaiset ja ammattimaiset soittimet käytössään. Musiikin äänentoistolaitteet ovat nykyään välttämättömiä hyvän äänen laadun takaamiseksi.

Mikään soittaminen ei muutu laadukkaaksi, ellei orkesterilla ole hyvää yhteishenkeä, motivaatiota ja kaikilla mukavaa soitella. Kysymyshän on harrastuksesta ja sen pitää olla kivaa. Mutta kyllä soittaminen on myös aina soittajille vakava asia, siihen sitoudutaan ja se on henki ja elämä. Ja sen lisäksi aivot saavat työtä ja jumppaa!

Esa Kanerva