Velkajarru ja lapsiköyhyys

 

                                                                                                     

                                                                      

                                                                                                   15.10.2025

Mitä yhteistä eilen hyväksytyllä ns. velkajarrulla ja lapsiköyhyydellä on keskenään. Velkajarru eli ylivaalikautinen talouden tavoiteasetanta on yksi keino Suomen talouden sopeuttamisessa ja velkaantumisen vähentämisessä. Mitä kireämpää talouspolitiikkaa maassamme harjoitetaan, sitä suuremassa leikkausvaarassa ovat sosiaaliturva ja peruspalvelut. Tämä vaalikausi osoittaa, että kun leikataan pienituloisilta, heijastuu se vähävaraisiin perheisiin ja näissä eläviin lapsiin. Tehdyt sopeutukset ovat lisänneet pienituloisissa perheissä elävien lasten määrää 31000 lapsella. Yhteensä heitä on jo yli 150 000. Suomessa elää siis tällainen valtava määrä pieniä lapsia vakavassa aineellisessa puutteessa eikä tilanne ole parantumassa, päinvastoin leikkauksia aiotaan jatkaa.

Hallitus vetoaa numeroihin ja talouslukuihin puhuessaan Suomen velkaantuneisuudesta. Samalla tavalla kuin tilastotieteessä, numerot kertovat sitä tarinaa, mitä niiden halutaan esittävän. Vanha sanonta ”valhe, emävalhe, tilasto” pitää paikkansa. Tämä johtuu siitä, että vain harvat ymmärtävät tilastotiedettä. Sama pätee budjettilukuihin.

Suomi ei ole niin velkaantunut kuin luvuilla annetaan ymmärtää. Kun Suomi haki EU-jäsenyyttä 1994, maan lähentymiskriteerissä ja julkisen velan laskennassa työeläkerahastot otettiin huomioon. Suomen työeläkerahastot olivat suuruudeltaan tuolloin n. 15 miljardia euroa. Vuonna 2024 Suomi itse pyysi kiristystä EU:lta velkojensa mittaamiseen siten, että nykyistä eläkerahastojen n. 275 miljardin pääomaa ei lasketa mukaan julkista velkaa laskettaessa. Tätä menettelyä voi pitää hallituksen erikoisena ja tarkoitushakuisena toimenpiteenä. Useimmiten jäsenmaat haluavat päinvastaista, nyt Suomi halusi itse kaventaa talouspoliittista liikkumavaraansa. Jos eläkevarat huomioitaisiin nettovelkaa laskettaessa, Suomen velkatilanne kääntyisi jopa negatiiviseksi eli Suomella olisi enemmän rahaa kuin velkaa. Kysymys on siis tilastoinnista. Suomessa on tehty poliittinen valinta laskea EU-velkalaskennassa korkealta näyttävää bruttovelkaa kuin esimerkiksi mitä Suomen Pankki käyttää arvioidessaan Suomen talouden kestävyyttä. Pitihän hallituksen saada talousluvut näyttämään rumilta ja tilastointikikkailulla se näköjään onnistuu. Eikä tyhmä kansa ymmärrä mitään!

Hallitus halusi etsiä ja löytää muitakin perusteita leikkauslistoilleen. Yksi isoimmista muutoksista oli vuonna 2022 tehty tilastointimuutos, jossa valtion takaukset ns. Ara-lainoissa alettiin laskea mukaan julkiseen velkaan. Täysin hölmöä, koska takaukset eivät ole oikeaa velkaa, jota valtion pitäisi maksaa takaisin. Valtio takaa lainat, mutta rahoituksen myöntää pankki tai esimerkiksi Kuntarahoitus. Valtiolle koituu maksettavaa vain, jos lainaa ottanut vuokrataloyhtiö kaatuisi eli riski on olematon. Tilastoinnin muuttaminen oli kansallinen valinta. Velkasuhde pomppasi kerralla lähes 6 prosenttiyksikköä.

Mitä pitäisi sanoa eilen eduskuntapuolueiden enemmistön hyväksymästä ns. velkajarrusta? Käytännössä sen avulla säädetään lailla puolueitten ennen vaalikautta sopiman velkasuhteen velvoittavuudesta ja tavoitteista. Jos velkasuhde ylittyy, velkajarru aktivoituu. Käytännössä tämä tietää vuosikymmeniksi sopeutuksia julkiseen talouteen. Riskit sosiaaliturva- ja peruspalveluleikkauksille ovat suuret. Demareille lienee päätös ollut kova pala, sitä kuvastaa puoluejohdon erimielisyys velkajarruun suhtautumisessa. Poliittinen paine oli kova. Mikä meteli olisi syntynyt, jos puolue olisi jättäytynyt sen ulkopuolelle. Syytökset puolueen talouspoliittisesta vastuuttomuudesta olisi ollut suoraa huutoa. Siksi puolue halusi olla mieluummin mukana vaikuttamassa sääntöjen sisältöön kuin antaa muitten määrittää säännöt. Puolueet kuitenkin päättävät sopeuttamisen keinoista ja oikeastaan demareitten hallituksessa mukana oleminen tuli entistä tärkeämmäksi, sopeuttamisen keinoilla on kansalle suuri merkitys, mihin väestöosaan sopeutukset kohdistuvat ja miten.

Ei kaikki ole kultaa, mikä kiiltää, eikä talouden tunnusluvut niin synkkiä kuin hallitus propagoi. Talouden hoidossa pätee samankaltaiset lait kuin sodankäynnissä. Aseitten tai miesten lukumäärä ei ratkaise aina sodan lopputulosta. Kansakunnan moraali ja puolustustahto ratkaisevat enemmän kuin tykit ja raketit. Samoin leikkauksilla ja köyhää kurittamalla ei talous oikene, yhteiskuntaan tarvitaan toivoa ja luottamusta. Ja moraalia huolehtia köyhistä ja heikompiosaisista.

Esa Kanerva