Päättäjät opintomatkalle

 

                                                                                                      5.4.2022

Olen kirjoitellut viimeisimmät juttuni maailmatilanteesta. Ei näytä Ukrainan tilanne ja Putinin sotatoimet mihinkään laantuneet, päinvastoin. Ajattelin hieman keventää aihepiiriä ja palata kotimaahan. Aiheeni on tänään, toteutuuko kansalaisten perusoikeus liikkumiseen, eritoten kotikaupungissani Tampereella?

Olen ollut kuukauden päivät vaimoni kotiseudulla Pohjois-Kainuussa Suomussalmella. Meillä on täällä vaatimaton tukikohta ja asunto, jossa viettää eläkeläisen ”lomaa”. Suomussalmi on 7500 asukkaan muuttotappiokunta, jonka suurina huolina on nuorten muuttaminen etelään, suuri työttömyys ja elinkeinorakenne. Kunta on siis nykyisen väestöllisen rakennemuutoksen uhri. Toisaalta kaikki tarpeelliset palvelut ovat saatavilla kaupoista kulttuuriin.

Mutta nyt sitten itse asiaan. Tänä talvena olen seurannut Tampereen ja Suomussalmen katuverkoston hoitoa ja kuntoa. Ensiksi tarkastelen Tampereen tilannetta. Koko alkuvuosi on ollut lumisateinen ja sää on ollut vaihtelevaa. Lämpötila on vaihdellut plussasta pakkaseen. Kulkuväylien surkea kunto on sulkenut varsinkin iäkkäät ihmiset koteihinsa. Sekä autoilijoiden että kävelijöiden näkökulmasta liikkuminen on ollut vaarallista auraamattomilla ja puutteellisella hoidolla olevilla kulkuväylillä. Vanhukset joutuivat eristäytymään koteihinsa koronan vuoksi edelliset pari vuotta, nyt sitä aiheuttaa tiestön kelvoton hoito.

En ymmärrä tätä ollenkaan. Selitykseksi ei kelpaa poikkeuksellinen talvi. Talvia tulee ja menee. Toistaiseksi Suomessa sataa lunta, ei se ole ihmeellistä. Se, että joka talvi määrärahat eivät riitä katujen ja jalkakäytävien kunnolliseen hoitoon on ihmeellistä! En usko myöskään selitykseen, ettei aurauskalusto ole saatavilla laajan katuverkon tarpeisiin. Kyllä auraajia Suomessa riittää, jos on tahtoa tehdä etukäteen sopimuksia. Totta kai tällainen varautuminen maksaa, menee rahaa turhempaankin.

Omasta kokemusta tiedän ahkerana kävelijänä, että jalkakäytävät ovat olleet tämän vuoden kokemuksen perusteella putsaamatta seuraavaan päivään. Kun uusi lumi sataa jään päälle, ansa on valmis jalankulkijalle nastakengistä huolimatta. Sen parempaa ei voi sanoa kaupungin keskustan katujen kunnosta. Niiden pitäisi kaupungilta kerrotun mukaan olla ykkössijalla kunnossapidossa. Muutamana päivänä kävin autolla Keskustorin läheisyydessä hallissa puolen päivän jälkeen. Katuihin oli saatu aikaan pieni ura, jalankulkutiet olivat täysin ummessa.

Viime vuoden taloudellinen tulos oli erinomainen, muistaakseni 70 miljoonan luokkaa. Olisiko siitä liiennyt muutama satatuhatta teiden kunnossapitoon? Valtuutetut, olkaa hereillä seuraavassa talousarviokokouksessa! Pitäkää kuntalaisten puolia ja riittävästi rahaa väylien kunnossa pitoon. Se on kuntalaisten näkökulmasta ihan perustarve. Iäkkäänäkin pitää päästä liikkumaan vaarantamatta terveyttään tai henkeään.

Sitten vertailua. Suomussalmen kunnan väylien hoito on Tampereen vastakohta. Joka kolkka on nuohottu jo kuuteen mennessä aamulla. Ulkoilureitit ovat rankankin pyryn jälkeen auki ja hiekoitettu. On ilo liikkua turvallisesti. Erityisen vastuullisia ovat myös yksityiset huoltoyhtiöt. Tampereella jäin muutaman kerran omassa pihassani autolla jumiin. Lumityöt tehtiin joskus seuraavana päivänä. Piha-alueet saattoivat olla peilikirkkaan jään peitossa ilman sepelin murustakaan. Huoltoyhtiöön soittamalla sai ylimielisiä vastauksia ja vasta isännöitsijää painostamalla hän sai huoltomiehet liikkeelle. Toista on täällä. Pihaa aletaan kuuraamaan lumesta jo neljän jälkeen ja piha on kunnossa töihin lähtijöille heti varhaisesta aamusta alkaen. Taitaa olla etelän miehillä ja päättäjillä olla pikkuisen asenteesta kiinni, miten talvikatujen hoidon laatuun suhtaudutaan.

Turvallinen liikkuminen on kansalaisen perusoikeus!

Esa Kanerva