Miksi meillä ei saa palvelua?

                                                                                                                     

                                                                                                    

                                                                                                        16.8.2025

Viime päivät on lehdissä keskusteltu terveydenhuollon tylystä palvelukulttuurista. Ennen kuin saat palvelua, suoritetaan kuulustelu ja tehdään arvio, tarvitsetko sinä tätä palvelua ylipäätään. Monilla muilla aloilla on tehty myös palvelun saaminen todella vaikeaksi. Sen tarjoaja on luonut ympärilleen palomuurin, jonka läpi on asiakkaan hankala päästä. Mikä on Suomessa johtanut kulttuuriin, jossa palvelun maksajan silmille sylkäistään?

Syitä on monia ja vikaa on myös meissä asiakkaissa. Tyydymme halvempaan itsepalveluun, johon meitä on opetettu vuosikymmeniä. Emme odota tai vaadi ”lämmintä” palvelua, vaan tyydymme siihen, että ylipäätään saamme homman hoidetuksi. Juurisyitä on syytä kuitenkin pohtia muistakin näkökulmista.

Ensinnäkin on monia menneisyydestä kumpuavia syitä. Suomen palvelukulttuuri on kehittynyt Euroopan pohjoisnurkassa hitaammin kuin esimerkiksi etelässä. Ei maatalousyhteiskunnasta ole kovin pitkää aikaa, aika lasketaan kymmenissä vuosissa. Ei maajussi ollut tottunut tarvitsemaan muiden ihmisten apua, kaikki tehtiin itse tai vaihdettiin. Suomalaiset eivät ole tottunee jaarittelemaan small talkia kanssakäymisessään ja suomalaisessa kulttuurissa arvostetaan omaa tilaa ja vetäytymistä. Suomi on ollut varsin köyhä maa ja rahat on pantu vain välttämättömyyteen. Palvelua ei ole koettu sellaiseksi. Eikä tuolta itärajan takaakaan saatu mallia hyvästä palvelusta, päinvastoin, omamme saattoi Leningradin reissun jälkeen tuntua luksukselta.

Ehkä hyvinvointiyhteiskuntakin osaltaan on johtanut siihen, että meille ei ole syntynyt pieniä yrityksiä, jotka oisivat kilpailleet hyvällä palvelulla. Tunnetusti julkisella sektorilla palvelu pelasi, mutta ei sitä voi erityisen ystävälliseksi kokonaisuutena sanoa.

Vanha totuus on se, että raha ja arvostus mittaa alan houkuttelevuutta. Monilla palvelualan työntekijöillä palkka ja työolosuhteet eivät ainakaan lisää motivaatiota. Se taas näkyy suoritteessa ja palvelun laadussa. Hinta ratkaisee yleensä kuluttajan valinnat. Työntekijämäärät pidetään minimissä Ja kiire on alati läsnä. Se näkyy asiakaskokemuksessa.

Nykysuuntaus itsepalveluun digitalisaation kautta ärsyttää. Meille kaikille elintärkeitä palveluja pankeissa, vakuutusyhtiöissä, valtionkin hallinnossa ja kaupassa on viety vauhdilla nettiin ja se on ongelmallista. Palvelut voivat sakata eikä kehenkään saa yhteyttä. Käteistä rahaa jonotetaan ja huoltomieheen ei saa yhteyttä, vaikka vettä valuisi vesijohdosta lattialle.

En kyllä koe terveysasioissa hoitajan arviointia miellyttävänä, vaan nöyryyttävänä. Kysyn itseltäni, miksi minuun ei luoteta. En kai minä mielelläni apua ole tullut hakemaan, vaan viimesijaisena vaihtoehtona. Osaan kyllä ammattilaisena kuvata hyvin oireitani, mutta varmaan se on monella vaikeaa sanoittaa asiansa niin, että viesti menee perille. Yksityinen sektori on hyvän palvelun merkityksen oivaltanut ja myy nyt sitä kovaan hintaan.

Muutos on käynnissä, sen huomaa etenkin pääkaupunkiseudulla ravintoloissa. Johtunee siitä, että on pakko mukautua turistien vaatimustasoon ja kansainvälistymisen myötä. Kyllä Suomessakin osataan palvella, kysymys ei ole siitä, vaan palveluasenteen ja standardin muuttuminen vie aikaa. Asiakkaitten on syytä varautua myös maksamaan palvelusta, koska se vaatii työnantajilta panostusta koulutukseen ja resursseihin kaiken kaikkiaan. Ystävällinen hymy ei kuitenkaan maksa mitään.

Esa Kanerva