22.3.2018
Kävin eilen ETY:n vieraana ja johdin puhetta
vuosikokouksessa. ETY on kaikille eläkeläisille vapaa yhdistys, joka järjestää
monipuolista toimintaa ja harrasteita. Kerhotoiminta on keskiössä ja tarjonta
runsasta kielten opiskelusta aina luovan ilmaisuun ja historian tutkimiseen.
Minulle kirkastui edelleen se, että suomalainen yhteiskunta pyörii vahvasti
eläkeläisten työpanoksella. ETY:ssäkin tehdään vuosittain tuhansia tunteja
vapaaehtoistyötä. Nykyhetken ikäihmiset osallistuvat mm. lastensa perheen
tukemiseen, lastenlasten kasvatukseen ja hoitoon, yhteiskunnallisten asioitten hoitamiseen,
työllistävät ja pyörittävät aktiivisina kansalaisina talouden rattaita.
Vuosikokouksen lopussa keskusteltiin. Suurena huolena olivat kaupungin talouden
tasapainottamisohjelma ja katujen liukkauden torjunnan puute.
Ymmärrän hyvin ikääntyneitten huolen katujen kunnosta.
Tämähän ei ole tietenkään ainoastaan iällä olevien ongelma, vaan kyllä se työssäkäyväkin
pyllähtää siloisella jäällä. Fysiikan lait koskevat jokaista. Suoraan sanoen
etenkin keskustan kadut ovat törkeän huonosti hoidetut. Tulee ikävä aikoja,
jotka minäkin muistan hyvin. Piirilakaisijat huolehtivat omista osuuksistaan ja
tienpätkistään tunnollisesti, katujen kunto oli tiptop. Lumet kolattiin saman
tein ja hiekkaa levitettiin lapiosta riittävästi. Maailma ei aina kehity
parempaan päin. Jos johonkin paikkaan ei koneella päästä, se jätetään oman
onnensa nojaan. Hervannasta on tullut minullekin paljon valituksia ja olen
ottanut yhteyttä Infran kunnossapitoon. Miehiä ei kuulemma riitä joka paikkaan
ja määrärahat ovat tiukalla. Varmasti rahaa on riittämättömästi. Yhteiskunnan
asenneilmastossakin saattaa olla vikaa. Katujen kunnossapitoa ei arvosteta ja
koko asia koetaan toissijaisena. Kaupunki on osaltaan syyllinen, mutta myös
taloyhtiöt ja laitokset hoitavat oman osuutensa luvattoman heikosti. Tämän
asian hyvin hoitamisella voisi rakentaa yritysimagoa kohtuullisen halvalla.
Paljonko maksaa kaatuneitten luitten ja kipsausten
hoitaminen puhumattakaan leikkaushoitoa tarvitsevien vammojen korjaaminen?
Välittömät kustannukset nousevat helposti kymppitonniin per hoitokerta. Yhteiskunnallisesti
menetetään ihmisen työpanos ja inhimilliset kärsimykset päälle. Yritän välttää
keskustelua siitä, että ainakaan tästä ei saa säästää, koska se keskustelu ei
pääty koskaan. Puhuisin pikemminkin rahojen ohjaamisesta vahinkojen korjaamisen
sijaan ehkäiseviin toimenpiteisiin. Tulisi varmasti jopa halvemmaksi kuin
nykyinen käytäntö, joka on suorastaan perustuslain vastaista. Estetään ihmisten
vapaa liikkuminen.
Toinen esiin noussut kipeä asia oli suunniteltu kaupungin
talousohjelma. Kuten tiedetään ja arvaillaan, se tulee kohdistumaan myös
kaupungin myöntämiin avustuksiin. Lautakunnilla ja viime kädessä valtuustolla
on tiukka paikka ohjata rahat niin, ettei tehdä korvaamatonta vahinkoa. Siis
sellaisia päätöksiä, joita ei voi paikata tulevaisuudessa rahallakaan. Talouden
tasapainottaminen on pakko tehdä, koska kahdeksatta miinusmerkkistä tilinpäätöstä
ei voida tehdä. Siinä tulee pää vetävän käteen. Jos ei ole rahaa, niin ei ole
rahaa. Hoidettu talous on kaiken perusta. Investointeihinkin on jatkossa
puututtava. Jo päätetyt suuret hankkeet on vietävä loppuun, koska ratikan
raiteita ei voi kääriä rullalle eikä rakennusnostureita purkaa
rakennustyömailta. Mutta uusia isoja hankkeita ei tule tehdä ja muistakin on
päätettävä siinä laajuudessa, että omarahoitusosuus on riittävän korkea.
Investointien omarahoitusosuus saisi olla suurempi ja vuosikatteen 70 prosentin luokkaa.
Talouden tasapainottaminen on tehtävä noususuhdanteessa,
jos se aiotaan tehdä. Lisäksi kaupunkia johtaa poliittisesti laaja koalitio,
jolla pitäisi olla jo pormestarisopimuksessa allekirjoitettu tahtotila hoitaa
talousasiat kuntoon valtuustokauden aikana. Tämä on myös koetinkivi, jolla
punnitaan valtuuston sitoutuneisuus pormestariohjelmaan.
Kiitän yhdistyksen puheenjohtajaa Reino Seesvuorta, taloudenhoitaja
Riitta Aaltoa ja paikalla olleita jäseniä mahdollisuudesta poiketa kylässä ja
miellyttävästä keskusteluhetkestä!
Esa Kanerva