Onko minulla jumalaa ja miksi jumalat ovat niin väkivaltaisia?

 

Minua kiinnostaa uskonto yhteiskunnallisena ilmiönä ja vallan käytön välineenä. Kansoilla näyttää olevan jumalia, jotka sallivat ihmisten sotia brutaalisti toisiaan vastaa. Hallitsijat sotivat uskonnon nimissä ja kirkon johto antaa sodalle oikeutuksen. Esimerkkejä riittää. Herran valittu kansa ei koe moraalista tuskaa teurastaessaan lapsia Gazassa eikä patriarkka Kirill antaessaan synninpäästön diktaattori Putinille.

Islamilaisessa maailmassa käsitys väkivallasta syntyy ns. uskonoppineiden mielipiteestä. Ja näitä mielipiteitä ja niiden antajia riittää. Iran on jopa teokratia, jota uskonoppineet hallitsevat. Pyhään sotaan osallistuminen on jokaisen muslimin velvollisuus. Pyhää sotaa voidaan käydä ketä tahansa vastaan, esimerkkinä nyt vaikka amerikkalaiset. Uskosta luopumista ei sallita. Vääräuskoisen kanssa ei tule mennä naimisiin. Useimmiten näistä synneistä tuomitaan kuolemaan. Koraani ei sinänsä muutamia osia lukuun ottamatta kehota väkivaltaisuuteen, mutta sitä voivat uskonoppineet tulkita, miten haluavat. Islam liittyy kiinteästi valtaan ja vallan käyttöön.

Patriarkka Kirill, Venäjän ortodoksien pää on siunannut Putinin ja hänen sotansa. Mihin jumalisiin valtaoikeuksiin Kirillin päätös liittyy, en tiedä. Tiedän, että patriarkka kuuluu Putinin sisäpiiriin. Nikolai I uskoi aidosti, että hänen valtansa perustuu jumalan tahtoon. Maallinen valta saatiin tsaarin aikana patriarkkojen välityksellä suoraan jumalalta. Siksi hän ei halunnut demokratisoida Venäjää. Mikä on saatu jumalalta, sitä ei voida jakaa. Putin jatkaa hänen perinnettään. Minkälainen jumala ortodokseilla oikein on? Hän sallii satojen tuhansien nuorten venäläisten miesten teurastuksen, mihin jumala tarvitsee niin paljon veriuhreja?

Israelia pidetään jumalan valittuna kansana. Näin on vanhassa testamentissa juutalaisuuden mukaan kirjoitettu. Hämmästystä herättää ristiriita, että kristinuskossa valittuna kansana pidetäänkin kristittyjä. Siitäkin löytyy perusteet raamatusta mm. apostolien kirjoituksista. Ihmettelen, miksi juutalainen uskonto sallii kostaa Hamasin terroristien teot gazalaisille lapsille, jotka ovat täysin viattomia aikuisten ihmisten valinnoille. Minkälainen jumala juutalaisilla oikein on? Miksi hän vaatii tällaisia lapsiuhreja?

Sari Essayh näyttää ministerinä hyvin onnelliselta. Hän on päässyt tavoitteeseensa. Hän on vallan keskiössä. Papeillahan on säätyvallan ajoista lähtien ollut keskeinen rooli suomalaisessa valtaeliitissä. Uskonto ja valta ovat kuuluneet yhteen. Politiikka on aina tiennyt, että uskonnon avulla kansa voidaan hallita paremmin kuin vain maallisin komennoin. Kirkko ja politiikka pitäisi ehdottomasti erottaa toisistaan.                                      

Nykyisin ev.lut. kirkko haluaa varmistaa oikeutuksensa valtiokirkkona ja valtaan jäsenrekisterien täytöllä. Halutaan miellyttää kaikkea ja kaikessa. On tärkeää, että suomalaisista ainakin yli puolet ovat evankelisluterilaisen kirkon jäseniä. Sekin tavoite tekee toki tiukkaa maallistuneessa yhteiskunnassamme. Kukin haluaa uskoa tavallaan. Kirkon viranhaltijoitten suut on pistetty tukkoon, ei saa puhua synnistä eikä helvetistä. Eikä siitä, että vain harvat ja valitut pääsevät kuoleman jälkeen taivaaseen. Kirkko sallii kaikki ilmiöt ja rakastaa rakastamisesta päästyään. Uskokoon kirkon sanomaan, kuka haluaa. Minusta enemmän ihmisen mielikuvitukselta se vaikuttaa. Miksi jumala on vaatinut veriuhrin ja oman poikansa kuoleman teloittamalla vastapainoksi ihmisten syntien sovittamiseksi? Miksi jumala sallii kaikki kauheudet maan päällä? Papit eivät osaa vastata tai jos vastaavat, puhuvat tyhjää, ”Tutkimattomia ovat Herran tiet ”. Myös kristinuskon jumala on ollut hyvin väkivaltainen, muutama sata vuotta sitten apostaasi, jumalasta luopuminen, merkitsi roviolla polttamista. Olen jumala-sanan kirjoittanut tarkoituksella pienellä kirjaimella, koska jumalia ja uskontoja on tuhansia ja tuhansia, enkä tiedä, mikä jumala on erisnimen arvoinen.

Kaipaisin ennen joulua kirkolta vahvaa viestiä edes siihen, että jos uskotte Jeesukseen, ei hänen syntymänsä juhlistaminen tarvitse tällaista markkinameinikiä eikä hurlumheitä. Kaupallisuus ja yhteiskunnan läpitunkema mainonta ei juhlista mitään, saati sitten kristinuskon yhden keskeisen opinkappaleen mukaista, Jeesuksen syntymäjuhlaa, joulua. Minulla ei ole kirkon sisällä puhevaltaa tässä asiassa, en ole kirkon jäsen. Onko minulla jumalaa? Harvat ovat valitut, en taida olla niiden valittujen joukossa.

Esa Kanerva