Pitkää ikää

 

                                                                                          

                                                     

                                                                                         
                                                                                                                  
                                                                      


                                                                             9.1.2024

Jos minulla olisi kaikki valta ja voima korjata suomalaisessa yhteiskunnassa jotakin, niin ensimmäiseksi korottaisin iäkkäät kunniakansalaisiksi. Vanhuuden pitäisi olla arvostettava osa ihmisen elämää. Tarvitaan kunnioittavaa suhtautumista vanhuuteen, mutta myös läheisten käytöksellä ja elinympäristöllä on suuri merkitys iäkkäiden hyvinvointiin. Asenteita voisi jokainen korjata ja elinympäristökysymyksissä voisimme ottaa oppia niistä maista, joissa ihmiset elävät pitkään. Ihmiset esimerkiksi elävät Japanissa, Välimeren maissa ja Sveitsissä hyvin iäkkäiksi. Tietysti ruokavaliolla on merkitystä pitkään ikään, mutta vielä tärkeämpää on yhteisöllisyys ja valtion vauraus. Näissä esimerkkimaissa myös vaurauden jakaantuminen väestön keskuudessa on pientä. Kun valtio on taloudellisesti hyvinvoiva, myös terveydenhuolto pelaa. Suomi on kaikilla mittareilla mitattuna vauras maa. Meillä on yhteiskuntana kaikki mahdollisuudet lukeutua niihin maihin, joissa väestö elää pitkään hyvinvoivina ja aktiivisina. Korjattavaa riittää, välttämättä kaikki korjaukset eivät edellytä edes rahaa, vaan muutosta tarvittaisiin enemmänkin suhtautumisessa ikääntymiseen, asenteissa ja vuovaikutuksessa. Kyllä meidän terveydenhuoltojärjestelmäkin kaipaisi remonttia.

Iäkkäiden näkökulmasta Orpon hallitus tekee säästöinnossaan niin sanottuja uudistuksia, jotka tulevat muutaman vuoden sisällä kalliimmaksi kuin saavutettu taloudellinen hetkellinen hyöty. Vanhusten kannalta hoitotakuun palauttaminen kolmeksi kuukaudeksi on käsittämätön. Iäkkäiden kannalta hoitoon pääsyn pitkittäminen aiheuttaa paitsi inhimillistä kärsimystä, myös suurempia kuluja. Monisairaan ihmisen terveydentila voi heiketä nopeasti, jolloin saatetaan tarvita akuutti- tai sairaalahoitoa. Tilannetta voitaisiin parantaa huomattavasti siirtymällä omalääkärijärjestelmään. Pitkät hoitosuhteet tuovat turvallisuutta ja säästävät kustannuksia, koska lääkärin ei tarvitse joka käyntikerran jälkeen aloittaa alusta selvittämään taustoja ja elämäntilannetta. Omalääkärisysteemin rinnalle pitäisi mielestäni luoda omahoitajajärjestelmä, joka parhaimmillaan korvaisi lääkärin vastaanotot.

”Hyvänä haltijakana” korjaisin omaishoitajien asemaa, On kohtuutonta, että nykyisin iäkkään aviopuolison pitää sairastuttuaan ensisijaisesti itse hankkia itselleen sijainen. Tai käyttää sairasteluun omia lomapäiviään. Tällaisen sitoumuksen jokaisen omahoitajan pitää allekirjoittaa saadakseen vaatimattoman korvauksen hyvinvointialueelta. Sopimus käsittää yhdeksäntoista sivua, jotka sisältävät vaatimukset hoidon laadusta ja ”työsuhteesta”. Teksti on juristien laatima pykäläviidakko, jonka omaishoitajan tulisi ymmärtää ilman omaa lakimiehen apua. Poistaisin omaishoitajan korvauksen määrärahasidonnaisuudesta. Tuen tulee olla subjektiivinen oikeus eikä olla riippuvainen hyvinvointialueen määrärahoista.

Palauttaisin kotipalvelun, jota ei ole ollut olemassa vuosiin. Järjestelmässä kodinhoitaja kävi vanhuksen kotona tekemässä kodin vaatimat kotiaskareet ja samalla toimi asiakkaan seurana. Kyseli kuulumiset ja antoi inhimillistä lämpöä ja turvaa. Tällä ehkäistäisiin monet käynnit Acutassa tai soitot hätänumeroihin.

On turhaa puhua vanhustenhoivan laadusta, jos ei palvelua ole satavissa. Meillä on olemassa niin sanottuja näennäispalveluita, jotka ovat olemassa vain paperilla. Tampereella on jonossa noin kaksisataa vanhusta, jotka tarvitsisivat ympärivuorokautista hoivaa. Hoidon tarve on todettu ammattilaisen tekemässä arvioinnissa, hoitosuunnitelmassa. Miksi keskustelua käydään lehdissä ja kilpailutuksien yhteydessä hoivan laadusta, jos palvelua ei saa. Huonointa palvelua on toteutumaton hoiva.

Seuraavaksi puuttuisin määrärahoihin valtion budjettitaloudessa. Valtion talousarviossa poliitikot tekevät arvovalintoja yhteiskunnan eri sektorien välillä. Iäkkäät ovat olleet aina alakynnessä. Samalla kun vanhusten määrä kasvaa, Orpon hallitus vähentää hoitajamitoitusta vanhusten palveluissa. Mitä se merkitsee? Entistä vähäisempi henkilöstö tekee priorisoiden vain välttämättömät työt. Vanhus kokee ns. sänkykuoleman. Ei ole ihmisiä nostamaan aamuisin vanhuksia istumaan ja syömään pystyasennossa. Esimerkiksi Pirha vähensi ensi vuoden vanhuksiin kohdistettuja määrärahoja viidellä miljoonalla. Tämä on epäinhimillistä, toivon omalta kohdaltani eutanasialain pikaista hyväksymistä eduskunnassa.

Tampere on vetäytymässä niin sanotuista iäkkäiden ”pehmeistä” palveluista. Näitä ovat esimerkiksi kotitori-toiminta, jota ollaan ajamassa alas. Kotitorilla kohtasivat keskitetysti julkisen sektorin, yksityiset palvelun tuottajat ja sotealan järjestöt. Systeemi koettiin toimivaksi ja järkeväksi. Osaltaan se lievitti myös vanhusten yksinäisyyttä.

Kaikkivoivalla olisi paljon töitä. En kuitenkaan usko ihmeisiin. Vaikutetaan. Valtuustossa ja eduskunnassa ne päätökset tehdään. Pyrin kaupunginvaltuustoon, siellä tehdään päätöksiä, jotka vaikuttavat iäkkäiden elämään ja palveluihin. Liikkuminen, kulttuuripalvelut ja kaupunkiympäristö ovat tärkeitä iäkkään hyvinvointia edistäviä palveluita sosiaali- ja terveyspalveluiden lisäksi. Niihinkin voin valtuustossa vaikuttaa.

Esa Kanerva