Kohti Woltti-kuskien työehtoja

 

                                                                                             

                                                                          

                                                                                                       12.5.2025

Hallitus tekee Suomessa nyt puhtaasti ideologiapolitiikkaa, heikentää lakko-oikeutta ja poistaa työntekijöitten ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden. Tutkimuksellinen tieto ei tue käsitystä, että arvioidusti siitä saatavalla 190 miljoonalla eurolla olisi isoa taloudellista merkitystä talouden kokonaisuuden kannalta siitä aiheutuvien haittojen kompensoimiseksi. Sopimusjärjestelmän toiminnan haittaaminen tai jopa alasajo saattaa sitä vastoin kansantalouden kannalta tulla yhteiskunnalle jopa kalliimmaksi.

Ensinnäkin tutkimuksin on todettu, että tasapainoinen neuvotteluasema työnantajan ja työtekijöitten välillä tuottaa parempia lopputuloksia ja työehtosopimuksia myös tuottavuuden kasvun kannalta kuin epäsymmetrinen neuvottelutilanne. Ammattiliittojen keskustoimistoissa työskentelevät yleensä neuvottelujohtajina juristit samoin kuin pöydän toisella puolella. Paikallisesti työntekijöitten pääluottamusmiehet ovat liittojen kouluttamia ammattilaisia. Tavallisesti heillä on takanaan 3-vuotinen työmarkkinatutkinto, joka sisältää myös yliopisto-opintoja ainakin työoikeudessa.

Jos ns. yleissitovuus poistuu ammattiliittojen jäsenmäärän laskiessa ja työnantajien järjestäytyessä yhä harvemmin työantajaliittoon, voi olla, että työehtosopimusten yleissitovuuden kriteerit eivät enää täyty (yli 50 % järjestäytyneistä työntekijöistä työskentelee järjestäytyneiden työnantajien palveluksessa). Seurauksena on paluu keskitetystä sopimustoiminnasta jokaisen yksittäisen yrityksen harjoittamaan neuvottelutoimintaan. Se on niille hyvin vaikeaa ja kallista, koska osaamista on vähän tai ei ollenkaan. On vaikeaa tietää työmarkkinoiden kilpailutilanteesta ja työvoiman hinnasta. On selvää, että yrityksille tulee lisää kustannuksia verrattuna nykytilanteeseen.

Julkisuudessa on esitetty teorioita, että työnantajat voivat välttää järjestelyin verovähennysoikeuden poiston. Tällöin tilanne olisi veropoliittisesti epäoikeudenmukainen. Hallitus nimenomaan korosti, että poisto koskee tasapuolisesti kumpiakin osapuolia.

Työttömyyskassan jäsenmaksu olisi edelleen vähennyskelpoinen. Kassan jäsenmaksun vähennyskelpoisuus perustuu eri kohtaan verolaissa kuin ammattiliiton jäsenmaksu. Se ymmärretään tulonhankkimismenona. Tämä houkuttelee työntekijöitä maksamaan vain sen, vaikka ns. Loimaan kassaan. Ammattiliitoille tulee iso haaste osoittaa tarpeellisuutensa tavallisen duunarin näkökulmasta ja merkitsee isoa tulosvastuuta. Solidaarisuus lienee nuorelle polvelle tuntematon käsite ja periaate hoitaa vain omat asiat, on vahva. Tämä on tietysti hyvin lyhytnäköistä ajattelua, koska se merkitsee todellisuudessa paluuta aikaan viime vuosisadan alun työehtoihin hitaasti, mutta varmasti. Muutos on hidasta korkeasti koulutettujen ja osaamisellaan kilpailuun kykenevien työntekijöitten aloilla, mutta siirtyminen esimerkiksi kaupan alalla, rakentamisessa ja teollisuudessa nopeaa.

Yhteiskunta ei pääse eroon työmarkkinoista purkamalla sopimusyhteiskunnan. Työehdoista on pakko alkaa säätämään ja tarkentamaan lakeja, joilla turvataan työelämän minimiehtoja. Se vie aikaa, koska lainsäädäntötyö on hidasta. Poliitikot joutuvat sitten päättämään palkkojen, työaikojen ja lomien tasosta. Kyseiset lait ovat kyllä nykyisinkin olemassa, mutta niistä sovitaan yleensä paremmin työehtosopimuksissa.

Viimeisin työnantajien veto taitaa olla vasta tulossa. Yleensä työnantaja perii työntekijältä valtakirjalla suoraan palkasta ammattiliiton jäsenmaksun. Perintä ei perustu lakiin, vaan työehtosopimuksilla on sovittu asiasta. Mikäli työnantajat päättävät luopua käytännöstä, se alkaa olla ammattiliitoille hyvin hankalaa ja yksittäiselle työntekijälle kohtuutonta tilittää joka kuukausi ay-jäsenmaksu liitolle. Ainakin se pakottaisi ammattiliittojen jäsenmaksun prosenttiperusteisesta perinnästä tasamaksuun.

Tuon keskusteluun vielä yhden asian. Sopimusyhteiskunta on vahvistanut sen resilienssiä. Kansakunnan puolustus on perustunut siihen yksimielisyyteen, että Suomea kannattaa puolustaa. Duunarit ovat kokeneet työmarkkinaselkkauksissa joukkovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Työnantajat ovat hyötyneet vakaasta yhteiskunnasta ja toimintaympäristöstä. Oikeastaan hyvinvointiyhteiskunta on rakennettu sopimalla, keskeisinä elementteinä keskitetyt tulopoliittiset kokonaisratkaisut. Nyt halutaan, että jokainen työnantaja ja yksittäinen työntekijä tekevät keskenään diilejä omalta osaltaan. Yksilökeskeinen ajattelutapa ei ainakaan lisää kansalaisten yhteenkuuluvuutta, mikä on tarpeen erityisesti kriiseissä.

Aika näyttää, minusta työelän lainsäädäntö ja työntekijöitten asema on heikentynyt tämän hallituksen aikana sietämättömästi. Tulevienkin hallitusten on vaikeaa korjata nyt tehtyjä työelämän heikennyksiä. Ovatko duunarit luisumassa kohti alustatalouden työehtoja ja Woltti-kuskien asemaa?

Esa Kanerva